Határtalan természet, ezeréves kultúra...

alpannonia® hard

2022. Március 22.

Tapasztalt túrázó vagy és szereted a kihívásokat? Téged vár az alpannonia® hard 10 natúrparki körtúrája 12 km és 56 km közötti távokkal itthon és Ausztriában! Körtúránként változó intenzitású kihívások közepette fedezheted fel a Kőszegi-hegység és az Írottkő Natúrpark kevésbé ismert szegleteit. Olyan varázslatos, érintetlen, civilizációtól távoli területekre kalauzolunk, ahol még a madarak is másképp dalolnak. A körtúrákat kizárólag GPX fájl használatával tudod teljesíteni.

1. alpannonia® hard - Kőszeg panorámakör (kb. 17 km)

Egy csokorba szedtük a városra pazar kilátást biztosító körülbelül 10 panoráma pontot: a Mentőállomás felett, a Kincs-villa alatt, a Kálváriánál, a Trianoni keresztnél, útban a Szulejmán-kilátóhoz, a Szultán-dombi szőlősök, a Szulejmán kilátó, Poncichter-szőlők, Óház-kilátó, Pogány felső útja, Kövi-gyümölcsös, Kövecses-dűlő, Csőszház utca.

Túraleírás, gpx fájl

2. alpannonia® hard - Muflonok nyomában (kb. 29 km)

A túra hossza és tematikája okán a komolyabb túrázók és természetkedvelők választása lehet, hiszen bár a Kőszegi-hegység jólismert célpontjai közül néhányat a végén érint, az út nagy része távol Kőszegtől, a hegység Ausztria felé néző részén, vagy konkrétan Ausztriában vezet. Osztrák települések, melyeket érintünk: Rattersdorf, Liebing, Hammerteich. A túra látványosságai: szép és illatos osztrák erdőszakaszok, csobogó patakok, pisztrángtelepek, egy festői tó az erdő mélyén, és az általunk elnevezett „Muflon-völgy”, ahol eddig 4-ből 3 alkalommal sikerült muflonokat megfigyelnünk, majd a túra végén az Óház-kilátó.

3. alpannonia® hard - Boldogasszony bora (kb. 14 km)

A túra során borospincék mellett elhaladva megismerkedünk a csepregi borokkal, betekintést nyerünk a horgászatot magas szinten űző sportemberek és a horogra akadt halak harcába a neves csepregi horgásztavak partján, a Csepreg feletti erdőkben pedig vigyázzunk, hiszen a fák között boszorkányok, betyárok tanyáznak…

Túraleírás, gpx fájl

4. alpannonia® hard - Népek kohója (kb. 22 km)

Horvát, német, horvát, osztrák, és ismét horvát települések meglátogatása szántóföldeken és erdőkön át. Utunk sokszor vallási emlékhelyek mellett halad, a takaros falvakban kedves helybeliek mosolyogva köszöntenek ránk, átéljük a szabad határátkelés élményét, mely a környező települések lakosai számára oly sokáig csak álom volt…

5. alpannonia® hard - Mezők, szántók, erdők (kb. 22 km)

Szép idő esetén zömében „napbarnítós”, ám bármilyen időjárás esetén igazán kiadós túra Kőszeghegyalja mezőgazdasági területeit átszelő útvonalakon. Pincék és tulajaik hívogatnak munkájuk "gyümölcsének" megízlelésére a Pogány-völgyben és a Csömöte-hegyen...

Túraleírás, gpx fájl

6. alpannonia® hard - Hegymenet (kb. 12 km)

Masszív igénybevétel ez a túrázó izomzatára nézve, hiszen az első etapban több, mint 500 m szintemelkedés vár ránk kevesebb, mint 6 km alatt. Fáradozásainkért gyönyörű kilátás kárpótol minket az Írottkő-kilátóból (884m), a Dunántúl legmagasabb pontjáról...

7. alpannonia® hard - Csúcs ez az érzés… (kb. 28 km)

Mély levegőt veszünk Bozsokon, ugyanis az autóutat elhagyva sokáig vízszintes terepet nem látunk… Első nagyobb célpontunk a Kalapos-kövek közelében a rejtélyes Holler-barlang, innen kitartóan „mászunk” egészen az Írott-kőig. Az eddigiekhez képest kellemesebb-lejtősebb terepen eljutunk a világháborús emlékhelyig, onnan a Nagy Szarvaskőig, majd a sárga alpannonia® jelzésen hosszasan „lecsorgunk” Rohonc városába. Körbesétáljuk a rohonci fürdőtavat, túránk utolsó etapjában pedig gyönyörködünk a panorámás szőlőhegyen, végül visszaérünk kiindulópontunkra, Bozsokra...

Túraleírás, gpx fájl

8. alpannonia® hard - Túra az elhagyott laktanyákhoz (kb. 27 km)

Komoly túra, sok felmászós-lecsorgós szakasszal... Összesen 7 valamikori katonai támaszpontot érintünk (Keresztkúti határőr-őrs, Keresztkút erdei pihenőhely, egykori lehallgatóbázis, Hörmann határőr-őrs, egykori katonai terület a Kendig és a Vöröskereszt között, Hétforrás határőr-őrs, Szálasi-bunker) de többek között a Stájer-házakat és az Óház-kilátót is. Ezek felfedezése időigényes, a táv és az útvonal vezetése miatt eleve strapás, valódi kihívás, igazi kalandnak ígérkezik a túrázók számára…

9. alpannonia® hard - Írottkő Natúrpark vándorlás (kb. 55 km)

Az igazán embert próbáló kihívás... Legalább 10-13 órás fárasztó, ám élményekben gazdag túrázás, érdemes még a hosszabb nappalokra tervezni. A „hátizsákos apó” jelzést követve meglátogatjuk az Írottkő/Geschriebenstein Natúrpark számos látnivalóját és települését, hivatalos rendezvény formájában szeptember első hétvégéjén járhatjuk végig a távot...

Túraleírás, gpx fájl

10. alpannonia® hard - Szarvasűzés Mátyás királlyal (kb. 28 km)

Kiadós túra nagy szintkülönbségekkel. A városszalónaki (Stadtschlaining) várból Mátyás királyunk szarvasai nyomába eredünk. Patak mentén, erdőkön-szántókon keresztül fel egészen a magas hegyre, majd a nap végén visszatérünk Városszalónakra és megpihenünk a vár alatt a patakparti alpannonia® tanösvényen...

Legújabb hírek
2024. Április 18.
Új információs táblák a natúrpark természeti értékeiről!Néhány hete új információs táblákkal gazdagodott a natúrpark, Kőszeg, Kőszegszerdahely, Kőszegdoroszló, Velem, Cák, Peresznye közigazgatási területén, a zöld csoport munkájának köszönhetően.
2024. Február 12.
Díjazták az Európai Hulladékcsökkentési Hét akciónkatAz Írottkő Natúrparkért Egyesület környezettudatos életmódot segítő akciói egyre nagyobb érdeklődést kapnak. A téma folyamatosan napirenden és fókuszban van, az egyesületi munkaszervezet Zöld csoportjának köszönhetően. Olykor csatlakozunk nemzetközi akciókhoz is, ilyenkor kicsit több figyelem hárul a hétköznapi tevékenységeinkre. 2023-ban november 20-26 között tartottuk figyelemfelkeltő akciónkat az Európai Hulladékcsökkentési Héthez kapcsolódóan. Az Energiastratégiai Intézet értékelte tevékenységünket, civil szervezetek kategóriában 1. helyezettek lettünk, és a nemzetközi versenybe is benevezték szemléletformáló programunkat.

Ebben a cikkben videót is találsz az eseményről!
2024. Február 5.
Mindenki halaszthatatlan feladata...A kiváló előadó Szathmáry Eörs, az okok feltárását követően előadásban arra keresi a választ, hogy mely döntési helyzetekben lehetne a közgondolkodást egyfajta globális együttműködés felé terelni, amely segítene letéríteni civilizációnkat az összeomlás felé vezető útról egy fenntartható világ felé.

A videót ebben a cikkben találod.
2023. Október 26.
Merre járt tudatosító kültéri kiállításunk 2023-ban?Nézd meg milyen rendezvényekre kérték tőlünk kiállításunkat, mely 3 témakörben - élelmiszer pazarlás, hulladékprobléma, körkörös gazdaság - ad tömör, lényegretörő információkat!

Ebben a cikkben képeket is mutatunk!
2023. Október 19.
Búcsú Gulyás ErnőtőlDohányfüstös, karcos hang, jobbító szándékú megjegyzések, kimondott és megtartott szavak és mondatok.

Emlékszel…?

.... januárban azzal voltunk elfoglalva, hogy az Utazás kiállításnak milyen hátteret adjunk. Az egyik legjobb volt, amikor megjelenítettük a turisztikai célpontokat, a Hétforrást, az Írottkőt, a cáki pincét. Kezed munkáját is dicsérte a látvány.

….a szezonban örültünk, ha telítettek voltak a vendégházak, közte a Sziget is. Igényesen, fantasztikus munkabírással saját kezűleg végezted a felújítást. Nagyon szép lett…..

….Orsolya után szerettünk felmenni a Stájer házakhoz, hogy kipihenhessük az egész évi munkát, beszélgethessünk a végzett munkáról és természetesen az előttünk álló feladatokról. Jókat játszottunk, ettünk, ittunk, jól éreztük magunkat egymás társaságában….

….okos és jó javaslatok az éves értékeléskor, közgyűléseken…

…..Adventkor közösen raktuk fel a világító sorokat a Jurisics téri kapuk fölé, tűzifát pakoltunk, a látvány tüzekhez….

…forralt boroztunk, vagy pálinkáztunk a jól végzett munka jutalmául…

Ezek maradnak meg emlékeimben. A tenni akarás, a jobbító, többet akaró, a soha meg nem alkuvó Ernő. Így fogok, fogunk emlékezni Rád.

Gulyás Ernő kedves barátunk, egyesületi tagtársunk hirtelen halála megrendített bennünket.

Emlékét kegyelettel megőrzik barátai, egyesületünk tagjai.

(A megemlékezést írta Somogyi Györgyné és Bakos György.)
Iratkozz fel a Natúrpark hírlevelére!
Közvetlenül a postafiókodba kaphatod a natúrparkkal kapcsolatos híreket, értesülj elsőként a rendezvényekről, és ne maradj le túraajánlatainkról sem!
Működjünk együtt - vegyél részt a Natúrpark tevékenységeiben!
Csatlakozz az Írottkő Natúrparkért Egyesület kezdeményezéseihez, akcióihoz, vegyél részt rendezvényeinken! Lehetsz együttműködő partnerünk, vagy egyesületi tagunk. Van lehetőség önkéntes feladatok végzésére, vagy más módon történő részvételre.
A lehető legjobb felhasználói élmény érdekében úgynevezett sütiket (cookie) használunk. Ön hozzájárul a sütikhez, ha továbbra is használja weboldalunkat. Adatkezelési tájékoztató Elfogadom